Doorgaan naar hoofdcontent

To be or not to be

Door de eeuwen heen hebben velen zich gebogen over de diepe vragen van het leven. Waar kom ik vandaan, waar ga ik heen, wie ben ik en waartoe dient dit alles. 
Zo ook ik; keer op keer vroeg ik mij dezelfde vragen en zocht ik overal naar antwoorden. 

Wat is de mens

René Descartes, een Franse filosoof, schreef in 1644 "ego cogito, ergo sum". Wat veelal vertaald wordt naar "Ik denk, dus ik ben". Wie de klassieke oudheid bestudeert, zier er een weerklank in van de Griekse "Ken uzelf", wat een verwijzing is naar de inwaartse blik om kennis van het Zelf te vinden. 

En telkens weer blijft men zoeken, graven, filosoferen om tot de kennis van de oorsprong, het heden en de bestemming van de mens te komen (Gnosis). Het is een persoonlijke zoektocht naar waarheid, die door ieder anders vorm gegeven wordt (wie zei ook al weer dat alle wegen naar Rome leiden).

Zo had filosoof Plato (leerling van Socrates) een theorie over de waarheden van het leven: de menselijke kennis ten aanzien van de realiteit, vertolkt in "De allegorie van de grot". 


Wat in de mens het verlangen naar de essentiële kennis aanwakkert is veelal het lijden, zowel persoonlijk alsook in de wereld. Lijden is er in vele gradaties en vormen. Lijden is niet gelijk te stellen met pijn. Pijn is een waar te nemen sensatie. Het lijden ontstaat door hoe wij omgaan met onze gedachten die naar aanleiding van de pijn in ons verschijnen. 
Zo is er een spreuk die luidt: Pijn is onvermijdelijk; lijden is optioneel. En nog een bekende is:

Een mens lijdt dikwijls ’t meest
Door ’t lijden dat hij vreest
Doch dat nooit op komt dagen.
Zo heeft hij meer te dragen
Dan God te dragen geeft.

Vier edele waarheden

De eerste lering van Boeddha is die van de vier edele waarheden, die gaan over lijden en het loskomen daarvan. In wezen is het niet enkel een leer over lijden, maar vertelt het over hoe onze beleving van realiteit beïnvloed wordt door de aandacht op en gehechtheid aan elementen (ervaringen, gedachten, emoties) die verschijnen en verdwijnen. Het vertelt over de veranderlijkheid van al wat verschijnt in het bewustzijn, dat in essentie leegte is waarin al wat is kan opkomen en verdwijnen. Ik zal hieronder ingaan op de eerste twee van de vier edele waarheden.

1. Er is lijden.

Kijk om je heen en luister. Er is lijden, volop. Lijden ontstaat als je een ervaring ontkent, vermijdt, je ertegen verzet of het bestrijdt. Dat gene wat je niet wilt ervaren, wat onprettig is, krijgt daardoor juist meer aanwezigheid, het wordt erdoor gevoed en groeit. Zonder het uit willen sluiten van de (door jou beleefd als onprettige) ervaring, is het niet meer dan dat, een ervaring. Pijn kun je ervaren als onprettig, maar door je tegen die ervaring te verzetten, het weg te wensen en af te wijzen, lijkt de pijn nog erger te zijn; dan wordt pijn vergezeld van lijden. 


Dit, monniken, is de edele waarheid van Dukkha (Pali; vaak vertaald als
"lijden", "stress", "angst", of "ontevredenheid"): geboorte is lijden,
ouderdom is lijden, ziekte is lijden, de dood is lijden, verdriet en weeklagen,
pijn, smart en wanhoop zijn lijden; omgaan met hetgeen waarvan je een
afschuw hebt is lijden, gescheiden worden van het geliefde is lijden,
niet krijgen wat men wil hebben is lijden – kortom, de vijf groepen 
(die object zijn) van hechten, zijn lijden.’ {Boeddha}

2. De oorzaak van het lijden

Boeddha legt de nadruk op begeerten als oorzaak van alle lijden. Het willen en niet willen. De mens ervaart en wil iets met die ervaring; het vasthouden, het voort laten duren, of het juist niet willen, er van af komen. Een soort dans van afstand en nabijheid, hechten en onthechten. Het tegengestelde van lijden is compassie, het je openstellen om lijden te ervaren, geen aversie ertegen te hebben, maar het te laten zijn. Zo maakt compassie het lijden lichter voor anderen. Aversie en haat tegen iets, maken dat het niet lichter wordt, maken niet dat het oplost. 

Er is maar één oorzaak van het lijden: de illusie van identificatie (met het concept van het ego). Een gecreëerd referentiepunt "ik", wie alle ervaringen overkomen. En als er een "ik" is, is er automatisch ook een "ander". Dit geeft een gevoel van afgescheidenheid, waardoor ervaringen mogelijk zijn. Kortom, we denken een ik te zijn, met daarin allerlei etiketten die we gebruiken als korte samenvatting van wie we denken te zijn: ik ben.... (naam, leeftijd, beroep, rol in gezin, vrijetijdsrollen enz.) 


Wie denk jij wel dat je bent?
Van kleins af aan worden we geconditioneerd (gevoed met informatie die we zijn gaan geloven over onszelf en de wereld). "Ik ben heel slecht in sport" / "Ik ben een succesvol zakenman" / "Ik ben saai". We geloven zo enorm in al die labels die we in de loop der jaren verzamelen, dat het een heel gevecht is om eraf te komen. Soms willen mensen er gewoon niet vanaf komen; "ik ben nu eenmaal zo" is daarbij een uiting die de bekende comfortzone intact houdt.

Nieuwe labels vergaren is eenvoudiger dan er eentje kwijtraken. Want dat is vechten tegen een concept, een verhaal, gebaseerd op een gedachte en gekoppeld aan emoties. We hechten waarde aan onze verhalen en denken dat ze waar zijn. We zijn onze concepten, we zijn ons lijf en we zijn onze ervaringen en beleving ervan.....denken we. 

We zien onszelf afgescheiden, van andere mensen, andere levende wezens en de dingen om ons heen (concept van ruimte). En dan is er nog het concept van tijd. Het verleden bestaat alleen maar in het nu, als een gedachte. En zo ook de toekomst, die bestaat uit beelden en gedachten die we vanuit herinneringen naar voren projecteren: gebaseerd op wat je hebt ervaren, verwacht je wat zou kunnen komen. Oh ja, en dan is er nog het heden, het nu. Die wordt sterk gekleurd door wat je aan concepten over verleden en toekomst met je meezeult. 
Je kunt het goed herkennen aan je gedachten in het nu: "was het maar weekend, dan..." of "oh is het al zo laat, kon het nog maar uren duren...".Deze gedachten is als het ware je vastklampen aan iets wat ofwel al voorbij is, danwel nog komen moet. 

De gedachten op zich doen niets voor of met je. Zie je ze voor wat ze zijn, dan zijn ze ook zo weer weg. Maar nemen we de gedachte voor waarheid aan, kijk dan eens wat voor een gevoelens ze oproepen. En dan, als je die gevoelens gelooft, hoe snel zit je dan ingesloten in een concept? 

Hoofd --> Mijn hoofd --> Mijn hoofd doet pijn --> Ik wil dat die hoofdpijn stop --> ik haat hoofdpijn --> Ik ben die hoofdpijn meer dan zat.......

Zie je waar het toe leiden kan? Al na de identificatie met "hoofd" (mijn hoofd) volgt de identificatie met de pijn (mijn hoofdpijn) en met het afwijzen, bestrijden komt alle focus en energie te liggen op dat wat je juist niet wil = lijden.

Als je niet meer in staat bent om alleen waar te nemen, bewust te zijn van dat wat zich aandient, maar je verliest in allerlei gedachten over dat wat zich aandient, creëer je zelf lijden. Als je bijvoorbeeld gebeten wordt door een hond, en je geloofd dat dat weer gebeurt als je in dezelfde omstandigheden bent, of eenzelfde soort hond tegenkomt, dan kan dat leiden tot vermijding, angst en het activeren van je menselijke vlucht/vecht systeem. Dan leef je vanuit gedachten, dan word je geleefd. Dat is lijden.

Don't worry, it just might never happen...


Het is een bewustzijnsproces, mentaal met lijflijke sensaties en je kunt er wat aan doen. Maar daarover meer in volgende posts. Dit is een herstart van een oude blog die flink wat jaartjes lag te versloffen. Ik deel hier mijn 'reis' in stukjes en beetjes, maar ook de schatten die ik onderweg vind. 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Welvaart of welzijn

Losgezongen van mens zijn Ik bekeek onlangs een video van een gesprek met  drie Nederlandse psychiaters over de staat van de geestelijke gezondheidszorg in een neoliberale samenleving. Daar werden een aantal bevindingen gedeeld die bevestigden wat voor de weldenkende mens al decennia helder is. Door een samenleving die zich richt op individualisme in een context van oneindige economische groei en toenemende winsten komen steeds meer mensen (en vooral jongeren) in geestelijke nood. De wachtlijsten voor geestelijke zorg zijn zorgwekkend en de geboden hulp helpt niet echt. Verbijsterend is het om een psychiater te horen zeggen dat ze zelf steeds meer erkennen dat ook de zorg zich laat leiden door die individualisme. En dat de psychiaters niet weten hoe de psyche werkelijk werkt.  Enkele tientallen jaren geleden werkte ik in die zorg. En toen was die tendens al duidelijk zichtbaar. Zorg werd tot iets wat binnen het economisch model moest passen. Kosten en baten moesten toen al gem...

Genoeg is genoeg

Alles heeft een grens. De beste les in het leven is het leven zelf. Je hoeft het alleen maar te zien. En dan bedoel ik niet met je ogen, of met je brein. Het doet mij denken aan een beroemde quote uit het boek "De kleine prins" van Antoine de Saint-Exupéry: “ Het is alleen met het hart dat men eerlijk kan zien. Wat essentieel is, is onzichtbaar voor het oog. ” Met je ogen en je brein ben je als mens naar de buitenwereld gericht. Het oog haalt beelden binnen en het brein vertaalt deze. Maar het brein is beperkt, het luistert niet vanzelf naar het hart. Het brein wil de grote held uithangen en dicteren hoe het is, hoe het hoort te zijn. Daarom legt het overal een label, een oordeel op. Totdat het hart eens de ruimte krijgt om te spreken. Vaak is dat zacht, kort maar krachtig, als je het horen wil en kan. Boven één van mijn blogposts stond de subtitel " Ik dacht dat ik moest geven om te ontvangen ". En laat dat nu net mijn grootste levensles zijn, naast al die andere l...

Ontwapende ontwaking

 Geloof jij in goed of kwaad? Het leven is magisch, een echt wonder. Als je alleen al kijkt naar hoe een baby ontstaat. Onder de microscoop gezien is het adembenemend mooi hoe er een soort dans tussen eicel en zaadje plaatsvindt. Het zaadje is helemaal niet de patriarchale agressor die zich bruut een weg door de eicel wrikt. Nee, als het juiste zaadje de eicel benaderd ontstaat er een trilling in de eicel, en er volgen bewegingen, als een soort ritmische dans tussen beiden, waarbij uiteindelijk de eicel bepaald of het zaadje haar barrière, haar grens door mag gaan. Zij opent zich voor het zaadje. En daar volgen nog veel meer magische momenten op. Na de bevruchting, het samensmelten van het vrouwelijke en het mannelijke aspect, deelt de cel zich, en nog eens, nog eens, alsmaar verder. Het deelt zich in identieke kopieën van de bevruchte cel, waarbij elke cel dezelfde genetische inhoud en daarmee blauwdruk voor het leven in zich draagt. En toch pakt uiteindelijk elke cel slechts een ...