Pages

Geluk en spullen [Geluksblog: 3/7]

Soms verbinden we een geluksgevoel aan een ding, aan spullen. Die spullen en dingen zelf hebben die waarde niet, die waarde verbinden wij eraan, als mens, als groep.

Als mens ben je een groepsdier, niet bedoeld om alleen te leven. Maar al te graag willen we (de meesten) erbij horen, bij een clubje, een groep of type. Het geeft mensen een gevoel van waarde/eigenwaarde om te kunnen zeggen: "ik ben een Amsterdammer", "ik ben een alto", "ik ben vegetarier", "ik ben ...." vul maar in. Bij zo'n benaming horen soms spullen die symbool staan voor jouw "lidmaatschap" van die groep. Kleding, attributen en dergelijke. 
Een alto kleed zich anders dan een kakker, een landbouwer heeft een tractor, een yup rijdt in een mooie auto enz enz.

We hechten waarde aan spullen omdat deze ons een bepaald gevoel geven:

  • vervult een basisbehoefte 
  • zekerheid/veiligheid
  • goed gevoel/kwaliteit van leven
  • status en reputatie
  • zelfexpressie/imago
Die waarde verschilt per persoon; de een koopt een trui om warmte te zijn, de ander omdat deze van een bepaald merk is, en weer een ander omdat het een trendkleur heeft. 
Soms worden meerdere waardes aan een ding gehangen, maar altijd is er een basiswaarde die de doorslag geeft als men een ding wil (kopen/hebben). 




Waarom koop je het ene en niet het andere of waarom koop je het sowieso
Er moet een verbinding zijn met je prettig voelen of het nastreven van je prettig voelen:
  • gelukkig heb ik het nu warm met deze trui, dat voelt prettig
  • ik voel me gelukkig als ik me een trui van dat merk kan veroorloven
  • ik ben modieus met deze trui, dat voelt fijn
  • met die trui laat ik zien wie ik ben, daar word ik blij van
  • met die trui val ik niet zo op, dat voelt prettig
Bij de aanschaf van spullen kun je altijd de volgende zin invullen: als ik xxxx koop, dan xxx.
Er hangt een verwachting aan, die vooraf al beleefd wordt. Een belofte die ingelost moet worden. Maar in zichzelf hebben spullen geen waarde. Er is energie en materiaal gebruikt om het te vervaardigen, en het wordt betaald met geld, verdiend door energie in te zetten.

Als aan die waarde van spullen de verwachting van geluk wordt gehangen is het zelfs mogelijk dat het verslavend werkt. Als ik dit en dat kan kopen word ik gelukkig. De gedachte an sich geeft een prettig gevoel, maar is slechts van korte duur; je betaalt het, je bezit het en dan begint het verlangen opnieuw. In dat geval kun je spreken van een koopverslaving.




Als spullen symbool staan voor iets waar je echt gelukkig van wordt, kan het bijdragen aan je streven naar geluk. Wie de vrijheid van zeilen, motorrijden, kamperen en dergelijke heeft ervaren, wil het liefste het object bezitten waarmee die beleving keer op keer kan worden ervaren. Wie een zeilboot bezit kan telkens weer beleven hoe fijn het is om over het water te glijden, te genieten van de natuur en aan het stuur te staan van een voertuig dat je op plaatsen brengt waar je anders niet op die manier komt. Maar die zelfde zeilboot kan ook een status symbool zijn. Aan de buitenkant is niet altijd te zien wat de waarde is die de ander aan zijn spullen verbindt, dat kun je enkel echt voor jezelf bepalen.

Een tas die versleten is en maar in de weg staat doe je makkelijker weg als je er geen waarde (meer) aan hecht. Is diezelfde tas van wijlen je vrouw geweest, dan is afscheid nemen misschien wat moeilijker. Ik kocht ooit eens een Wedgewood schaaltje bij de kringloop, omdat het me erg deed denken aan een schaaltje waarin mijn oma vroeger de snoepjes voor haar kleinkinderen bewaarde. Niet omdat het zo'n mooi of antiek schaaltje was. telkens als ik dat schaaltje zie moet ik glimlachen en zit ik in gedachten weer als vijfjarige geknield voor de kast met glazen deurtjes, te hopen dat ik een snoepje mocht krijgen. Maar diep van binnen weet ik heel goed dat ik die herinnering nog altijd heb, ook als het schaaltje niet meer in mijn kast staat. 

Waarde versus waarden


Word je werkelijk gelukkig van spullen?
Nee, heel simpel, we worden een beetje gelukkig van de waarde die we eraan verbinden, mits deze onze waarden vervullen. Zonder waarden geen waarde.

Waarden zijn diepgewortelde verlangens hoe je om wilt gaan met de wereld, anderen en met jezelf. Je komt er (makkelijk) voor en door in beweging; je krijgt er energie van en steekt er graag energie in.  



Een paar voorbeelden in combinatie met spullen/dingen:
Rechtvaardigheid: je komt graag op voor dierenrechten en wordt donateur van een goed doel dat dieren in nood helpt. 
Gemak: je reist graag en voor comfort boek je altijd een prettig hotel met goede service.
Vernieuwing: je wordt helemaal blij van de mogelijkheden die nieuwe gadgets bieden en je koopt daarom graag de nieuwste smartphone.
Duurzaamheid: je spaart het milieu graag en daarom koop je bewaarbakjes, zodat je geen voorverpakte spullen meer hoeft te kopen.
Schoonheid: je geniet enorm van de schoonheid van je kind en koopt mooie kleertjes zodat hij/zij er op zijn/haar best uitziet.
Mededogen: je leeft mee met de ander en koopt een bloemetje voor die buurvrouw die even dat steuntje nodig heeft.

Een voorbeeld van een lijst met kernwaarden vind je door hier te klikken. Als je de oefening doet door jouw 10 belangrijkste waarden te omcirkelen, gerangschikt naar belangrijkheid, krijg je een beeld wat jou drijft. Waar kom jij door in beweging?




Jouw top 10 waarden geven je wellicht ook inzicht in de spullen/dingen die je koopt. Ben jij diegene die altijd een bloemetje voor anderen meeneemt? Waarom koop jij die handgebreide trui en niet een duur merk of andersom? Of: waarom hak je de knoop niet door en geef je op voor die cursus die je verder helpt?

Je bewust zijn van je persoonlijke waarden, kan je helpen om die dingen te doen (ook als het om kopen van spullen gaat) die je helpen om geluk te ervaren. Dat iedereen een andere set van 10 kernwaarden heeft betekent ook dat we niet allemaal hetzelfde (hoeven te) doen (en kopen) om ons gelukkig te voelen. 

Kom nog eens terug op dit blog om meer te lezen over geluk en de impact die verschillende media erop hebben, de kunst van delen en ruimte voor jezelf. 


je bent meer dan je labels, pijn en fouten:
Cimorelli - You're Worth It



No comments:

Post a Comment